Saturday, December 2, 2006

Onderweg


De Vlucht…
Je kan je maar voorstellen hoe groot onze planeet is als je naar de andere kant vliegt. Tweeënzeventig uur onderweg, waarvan vierentwintig in de lucht. Behoorlijk vermoeiend. Toch had ik zowat het aereal equivalent van de lotto winnen zonder zelfs een acute aanval van het Restless Leg Syndrome te veinzen - ik had op beide vluchten een zitje aan het raam én als enige op het hele vliegtuig niemand naast mij. Bovendien zat ik op een behoorlijke classy airline (Emirates) en ik kon uit maar liefst 300 films kiezen op mijn ingebouwd privé-scherm! Ik kreeg de hele tijd vochtige doekjes en kadootjes (Ooglapjes! Opvouwbare tandenborstel en minitandpasta! Stickers met arabische teksten!) en kon ongegeneerd kiezen voor films die in de videotheek op een njet kunnen rekenen van het mannelijke front: The Devil Wears Prada en Pretty Woman! Maar het is toch ‘An Inconvenient Truth’ die een indruk heeft nagelaten. Terwijl ik boven wit wolkendek de mooiste zonsopgang zag in mijn leven, hoorde ik van Al Gore dat het echt niet goed gaat met de wereld. Makes you think.

De Tussenstop…
DubaiAirport ziet er in tegenstelling tot alle verwachtingen helemaal niet sjiek uit – eerder vervallen en vol Arabieren. Denk Sint-Jansplein. Overal liggen mensen te slapen op de grond en het ruikt er naar olie. Mijn blote benen konden op voldoende afkeuring rekenen van de wandelende tafellakens en ongeschoren mannen deinzen er niet voor terug om ostentatief in het kruis te krabben. Echt waar, zeven keer op een uur: we mogen spreken van een nationale sport. Blij dat ik hier niet lang hoef te blijven.

De Aankomst…

Na anderhalf uur aanschuiven aan customs mag ik het land in. Ze menen het hier wel met het overleven van kangeroes en koalas. Het is 39 graden met een koele bries, lovely. Alleen de vliegen zijn abnormaal agressief – aiming straight for the eyes. Er is hier zo’n tekort aan water dat mensen hun auto niet meer mogen wassen en alle fonteins staan droog. Overal waar bordjes rivieren aangeven, zie je niets meer dan een droge bedding. Australië heeft een enorm droogteprobleem, zo zullen we gauw merken.